Kombucha – för er riktiga hälsonördar

Äntligen har husmor blivit stolt ägare till en big mama kombutcha! Eller ok då, den är inte särskilt stor, men den växer väl till sig. Den har redan bildat sin första baby-kombucha så den verkar trivas. Om du inte är en hälso- eller mjölksyranörd så undrar du troligen vad i hela friden husmor pratar om? Så jag tar det från början.

kombucha

VAD ÄR KOMBUCHA?

Det finns speciell svampliknande geléklump som växer på ytan av en syrad näringslösning. Den heter kombucha och består av en symbios mellan jästsvampar och mjölksyrebakterier. Näringslösningen består från början av färdigbryggt te och socker. När man matar svampen med ny näringslösning växer svamp- och bakteriekolonin till sig på ytan av vätskan så att det bildas en ny skiva av den svampliknande geléklumpen. Det frigörs en hel del nyttiga ämnen i processen och efter en till två veckor har näringslösningen omvandlats till en svagt alkoholhaltig, syrad dryck som sägs inneha fantastiskt hälsobringande egenskaper. Bortsett från att drycken har sagts ge evigt liv finns det finns ingen hejd på vad den anses bota. Husmor är inte riktigt så godtrogen, men nog verkar den vara ganska nyttig för magen i alla fall.

HUR SKÖTER MAN KOMBUCHAN?

Precis som alla andra husdjur måste en kombucha matas och skötas om, det finns lite olika idéer om hur man sköter den bäst men här kommer några grundläggande regler.

1. BÖRJA MED ATT MATA DEN

När man ska mata kombuchan brygger man först ett starkt te. Man kan använda svart te, grönt te, vitt te eller Yerba Mate till näringslösningen. Det ska vara rent te utan aromer och smakämnen. En del säger att man kan använda örtte, men andra säger att det inte fungerar i längden. Man ska ta ungefär 1-2 tsk teblad (eller en tepåse) per liter vatten och låta det dra ungefär en kvart. Använd alltid kokt vatten till näringslösningen, då dödar man eventuella bakterier och blir av med kloret som finns i vanligt kommunalt vatten (och som är giftigt för kombuchan). Sila ifrån tebladen och låt väskan svalna innan du häller den i en glasburk. Rör sedan ut socker i vätskan. Det går åt drygt 0,5 dl socker per liter te. Blanda i några deciliter av den färdiga drycken som kombuchan ligger i när du får den. Den färdiga näringslösningen ska bestå till minst 10% av den gamla drycken (gärna större andel) och högst 90% av den nya näringslösningen. Det gör man för att föra över bakteriefloran från den gamla burken och för att sänka pH så att det inte blir någon felväxt (av t.ex. mögel eller giftiga bakterier). Lägg i svampskivan i glasburken och fäst ett tätvävt tyg över öppningen med en gummisnodd runt. Det gör att damm och insekter hålls borta, men att luften kommer ner till svampen.

2. LÅT DEN STÅ NÅGRA VECKOR

Låt stå i varm rumstemperatur i 1-3 veckor. En del säger att det blir lagom runt 10 -14 dagar, men det beror på hur fermenteringen går. Du får prova dig fram till vad som fungerar hemma hos dig, drycken är klar när den smakar lagom syrligt. Kombucha gillar inte direkt solljus, så ställ den i ett mörkt hörn. Den trivs bäst i varm rumstemperatur men dör av hög värme (ha den helst inte varmare än kroppstemperatur). Den gillar inte heller kyla och minusgrader.

3. TAPPA AV DEN FÄRDIGA DRYCKEN OCH NJUT

När du tycker att drycken är lagom sur så kan du tappa av den och dricka den som den är. Du kan också prova att tappa den på slutna flaskor och låta den fermenteras lite till stående i kylen. Då byggs det upp mer kolsyra i flaskan och du får en bubbligare dryck. Men var försiktig så att inte trycket blir för högt så att flaskan sprängs! Färdig (avtappad) kombuchadryck förvaras bäst i kylen. Även om kombuchafantasterna gärna dricker mycket och ofta så tror inte husmor att det är riktigt nyttigt. Eftersom det är en väldigt sur dryck anser jag att man inte ska dricka alltför mycket av den, inte heller alltför ofta. Men en mindre slurk varje dag fungerar bra och sägs vara riktigt nyttigt.

kombucha2

KAN DET VARA FARLIGT?

Jag har inte hittat särskilt mycket information om eventuella risker med kombucha, men man har troligen inte forskat särskilt mycket kring det. Det finns folk som har blivit dåliga av allergiska reaktioner, felaktig hantering (t.ex. dålig hygien eller kärl som har släppt gifter i drycken) eller av att ha druckit stora mängder alltför ofta (det är en ganska sur dryck, vilket kan påverka kroppen). Syran och alkoholen gör att bakterier och mögel har svårt att få fäste så det brukar vara ganska lätt att bibehålla sin kombucha fri från farligheter. För att hindra missväxt ska man förvara kombuchan vid rätt temperatur, vara noga med hygienen och se till att drycken hela tiden har ett lågt pH. Det gör man genom att alltid föra över rejält av den gamla drycken till den nya näringslösningen när man matar. Hygienen sköter du genom att diska allt noga och genom att tvätta händerna innan du handskas med kombuchan. Om man får mögel i sin kombucha ska man slänga den. Ett tips för att minimera risken för mögel är att se till att svampen täcks av vätskan. Använd helst en glasburk som är godkänd för matförvaring som behållare för kombuchan. En del personer använder keramik eller plast, det fungerar oftast men kan vara farligt. Om man har otur gör syran att t.ex. tungmetaller eller andra gifter löses ut ur kärlet och hamnar i drycken istället (t.ex. så finns det bly i kristallglas och i glasyren på keramikkärl). Av samma anledning ska man aldrig använda redskap av metall vid hanteringen. Man ska se till att ha ett nät över kärlet för att undvika kontamination av damm och insekter. Om du känner dig tveksam (och det inte rör sig om gifter från kärlet) så kan du tänka så här: om kombuchan beter sig som den ska, luktar som den ska, ser ut som den ska och smakar som den ska – då är den troligen precis som den ska. Men om den börjar bli konstig på något sätt så är den troligen inte som den ska längre och då är det bättre att slänga den och börja om.

HUR FÖRÖKAR ELLER FÖRNYAR JAG DEN?

Varje gång du gör en sats kommer det att bildas en ny baby-kombucha på ytan av den satsen. Ju längre den får stå, desto tjockare blir babyn. För att föröka kombuchan så lyfter du över en baby i en ny skål och matar upp den med ny näringslösning. Glöm inte att minst 10% av näringslösningen i den nya skålen ska bestå av av den gamla drycken. Om du inte vill föröka kombuchan låter du bara babyn ligga kvar med mamman i ursprungskärlet. Efter ett tag kommer den äldsta mammakombuchan att bli mörkare och läderartad. Då är det dags att slänga den och fortsätta med en babykombucha istället.

KAN MAN GÖRA UPPEHÅLL?

Om du inte orkar sköta kombuchan unden en längre period så är det helt ok, det klarar den. Om du vill göra ett längre uppehåll (veckor eller flera månader) så ska du mata den som vanligt innan uppehållet. Men istället för att tappa av vätskan efter 1-2 veckor så låter du den bara stå kvar i burken tills du vill fortsätta mata den. Den ska stå med tygstycket över så att luften kommer ner i behållaren. Under tiden som den står kommer drycken att bli väldigt sur, så du ska inte dricka den och vara försiktig när du handskas med den så att du t.ex. inte får stänk i ögonen. När du sedan vill fortsätta tappar du bara av drycken (släng den) och matar kombuchan som vanligt med ny näringslösning (bestående till minst 10% av den gamla drycken).

—————————————————————————————————————————————————————

Tips! För er som inte orkar göra egen kombucha finns det färdig dryck att köpa HÄR.

41 responses to this post.

  1. Posted by Anna on 20 februari, 2013 at 10:38

    Intressant inlägg. Kan man göra kombuchan själv från grunden, eller måste man köpa den färdig och sedan mata den?

    Svara

    • Jag har läst om folk som har provat att göra kombucha själv från grunden. De har då utgått från köpt kombuchadryck som de har matat på samma sätt som en kombuchasvamp. En del verkar ha fått tillväxt av kombuchasvamp på ytan och då är ju processen igång. För andra verkar det inte fungera alls. Själv har jag aldrig provat. Men vad jag vet kan man inte börja från grunden utan att ha fått tag i varken drycken eller svampen. Om man jämför med surdeg så finns jäst överallt omkring oss, det är därför man kan starta en surdeg hur som helst genom att ”fånga” jästen. Men kombucha finns inte överallt så då finns det inget att fånga. Därför behöver man starta med en kombuchasvamp (eller möjligen en köpt kombuchadryck).

      Svara

  2. Posted by Anna on 20 februari, 2013 at 13:43

    Ok, då vet jag. Tack för snabbt svar 🙂

    Svara

  3. Posted by Suzan on 25 februari, 2013 at 10:41

    Jag fick min första baby-kombucha av Husmor-Hanna i fredags och matade den omsorgsfullt när jag kom hem. Men nu inser jag att jag läste fel och gav den aldeles på tok för mycket socker!!!
    Vad börjag göra nu? Ska jag låta den stå i några veckor ändå, eller ska jag jag börja om med en ny näringslösning? Om jag börjar om finns ju risken att jag inte får med tillräckligt med bakterier för att kombuchan ska trivas i den nya lösningen. Å andra sidan så trivs den kanske inte alls nu… Eller så gör den den, men det kommer vara för mycket socker kvar för att jag ska kunna dricka av den om några veckor? I så fall kan jag ju bara sätta en ny sats med mindre socker om några veckor. Vad tror du, Hann?!

    Svara

    • Ojdå! Har aldrig provat att ge för mycket socker. Men gissningsvis tror jag inte att det är farligt eller ställer till några större problem. Sockret fungerar ju som mat åt svampen så jag tror inte sockerhalten är så viktig för svampen, däremot kanske inte slutprodukten (drycken) smakar som den ska. Jag tror inte det är bra att börja om i ny näringslösning, då finns det risk för felväxt eftersom du inte får med dig tillräckligt med bakterier och pH blir högre. Själv hade jag nog bara låtit den stå som vanligt och kanske hällt i lite mer te (utan socker) efter någon vecka när drycken blivit surare. Sen hade jag inte druckit just den omgången dryck utan istället väntat till nästa omgång (som jag nog hade gjort med rätt mängd socker, man häller ju av större delen av den gamla drycken och då försvinner ju det mesta av sockeröverskottet). Men det var bara några tankar, jag vet inte hur man ska göra, du får prova dig fram. Skriv gärna en kommentar och berätta hur det gick! Hör av dig om det går rakt åt pipsvängen, då får du såklart en ny babykombucha!

      Svara

      • Posted by Suzan on 27 februari, 2013 at 10:52

        Jag vet ju inte riktigt hur den ska se ut vid det laget, men den verkar leva och inga oönskade fripassagerare syns till. Dessutom har en del av sockret samlats på botten, så jag försöker att inte störa bottensatsen och det blir nog inga problem att starta om efter ett par veckor till.

      • Vad skönt att det troligen har gått bra! Kombuchan ska se ut ungefär som den gjorde när du har hällt på näringslösningen. Lösningen mörknar nog en aning och det blir lite slemmiga trådar runt svampen. Om du låter den stå stilla kommer det att bildas en ny svampskiva på ytan. Det kan bildas lite bubblor i burken som lyfter skivan ovanför ytan.

  4. Posted by Yuuki on 15 mars, 2013 at 11:44

    Hej! Jag undrar om du har en kombuchabebis du kan tänka dig bli av med, mot rimlig ersättning? Jag har letat mig blå efter svampar som inte kostar flera hundra kronor, utan att lyckas. Jag hoppas du ser det här meddelandet, vet inte hur det funkar med uppdateringar osv…
    Ha det bra!

    Mvh
    Yuuki

    Svara

    • Hej! Jag har ingen kombuchabebis över just nu (och det är ju tyvärr minusgrader ute så man får vänta tills det är varmare innan man skickar med posten). Men det blir ju nya efter hand så jag kan maila dig när våren är här och jag har någon över.
      Ha det bra du med!

      Svara

      • Posted by Csilla Tiglezan on 11 juli, 2013 at 13:41

        Hej Hanna,
        Jag undrar om du har några kombuchabebis över nu? Vore jätte glad om du har över och du ville dela med dig!

      • Posted by Csilla Tiglezan on 11 juli, 2013 at 13:42

        Ha an bra dag! ( föll bort! ) 🙂 MVH
        CSilla

      • Hej! Jag har tyvärr ingen svamp kvar alls. Men jag hoppas att du får tag i en från annat håll. Ha en bra dag du med!

  5. Posted by Karin on 18 mars, 2013 at 11:27

    Hej, jag har präktig kombuchasvamp om någon önskar så betalar du bara portot eller kom och hämta hos mej 🙂
    september62@hotmail.com

    Svara

  6. Har du någon kombuchasvamp över som man kan köpa? 🙂
    per.nissila(at)gmail.com

    Svara

  7. Hej, jag undrar om svamparna kan se olika ut? Min är mer lik en östkust manet än en tvättsvamp. Tror du det är OK att använda ett Höganäs krus, glaserat brunt?

    Svara

  8. Posted by Gohr on 16 juni, 2014 at 12:31

    Jag har hållit på och bryggt i över ett år, och jag tycker drycken är helt fantastisk. Så till det jag vill informera om, -svampens utseende. När den är ny och ”ung” är den väldigt tunn och nästan genomskinlig. Ju äldre den blir bildas fler och fler lager, som man kan plocka bort om man känner för det. Den blir också mörkare och mera vaxgul till färgen, och lite gummiaktig i konsitensen. Ibland när jag satt om mina små batcher har den äldre svampen inte stigit mot ytan utan den har stannat kvar några centimeter under ytan och en ny tunn svamp har bildats. Ytterligare tips: den syrliga doften drar till sig fruktflugor. Jag hade en fruktflugekatastrof förra sommaren. Mitt råd är att inte låta tyget som täcker öppningen på kärlet bara ligga löst ovanpå, eller dra åt det med ett snöre. Utan säkra det med en gummisnodd. På det sättet kan flugorna inte krypa in under tyget. Jag har också, försäkerhetsskull dragit ett gammalt örngott över hela burken. Och så ser det ut på min köksbänk, i ett av hörnen står ett litet bylte.

    Svara

    • Posted by Gohr on 16 juni, 2014 at 12:42

      Angående typen av kärl. Glaserade kärl går utmärkt. Det finns glaserade kärl med tappkran att köpa på nätet både från Tyskland och USA. Jag ville ha ett glaskärl. Det är lättare att se när det är dax att göra en storrengöring av kärlet, och jag tycker jag har bättre koll på drycken, svampen etc. Jag hittade ett stort glaskärl med tappkran på GRANIT. Det finns nog också en massa olika varianter av glaskärl med tappkran ute på nätet.

      Svara

  9. Tack Gohr för svar 🙂 Känns bra nu med vetskapen att de ser olika ut med tiden.

    Jag har en stor kombucha nu och kan dela med mig, men hur går det till? Alltså transporten, går det att skicka en glasburk med posten på ett säkert sätt? /Anne

    Svara

  10. Posted by Lisa on 3 september, 2014 at 10:48

    Hej! Jag fick en liten kombuchabebis av en bekant för ca en månad sedan, med instruktionen att den skulle vila till sig några veckor innan jag kunde brygga te på den. Ställde den mörkt och trivsamt i ett köksskåp och har fyllt på med lite nytt (kokat och avsvalnat) vatten allt eftersom det gamla dunstat. Men nu när jag kikade till den och hoppades på att kunna göra en sats te så ser jag till min fasa att allt vatten dunstat bort helt! Vad göra? Jag har hällt på nytt vatten men har ju ingen gammal skvätt med kultur att hälla i. Kan man använda svampen fortfarande även om den inte legat i vätska? Dör den eller vad sker? Någon som vet? Eller kan man väcka liv i dem igen? OBS, den är inte uttorkad utan fortfarande som gummi liksom, bara det att den inte vilat i vätskan under kanske nån vecka sedan jag sist kollade till den.

    Svara

    • Hej Lisa, jag är ny inom detta men gissar att du bara kan prova att ge den socker löst i te som svalnat på det sätt som man gör kombucha på. Att svampen ska vila är inget jag hört eller läst tidigare. Socker o telösningen är svampens mat, den tillverkar kombucha som en biprodukt som vi lärt oss använda. Ungefär som bin gör honung. Din svamp är utsvulten och törstig. Men jag har läst om de som fått igång en svamp från i princip ingenting, så jag tror du kan lyckas oxå 🙂 Annars hör du av dig, jag har en stor mamma att dela med mig av. /Anne

      Svara

    • Hej igen, kom på att kombucha finns att köpa på flaska, kanske du kan hälla i lite istället för de 10% du saknar av tidigare lösning? /Anne

      Svara

  11. Posted by Nicklas on 18 november, 2014 at 15:40

    Är det någon som prövat att,innan man häller den på flaska,värma upp den för pastorisering.Eller dödar man allt nyttigt med Kombuchan då?

    Svara

  12. Hej Nicklas, om jag är korrekt underrättad är kombucha självkonserverande. Så länge man hanterar den rätt så kan inte bakterier få fäste i vätskan, pga pH värdet och eventuellt alkohol. Pastörisering borde i så fall bara ta bort det goda då inget ont finns att eliminera./Anne

    Svara

  13. Posted by Magusia on 15 mars, 2015 at 13:47

    Hej, jag försöker göra kombucha sedan i höstas men får slänga mycket, eftersom det möglar. Som tur har jag en liten burk kvar av friskt baby som växer fint och tänker göra sista försöket. Jag gör det på grönt te som fick svalna ordentligt, tvättar kärl noga som jag t o m sköljer med ättika lösning, spolar kombucha mamman under rinnande kalt/ ljummet vatten, har min odling borta från växter och inte i köket… Vad gör jag för fel?
    Tack för hjälpen!

    Svara

  14. Reblogga detta på Momo Jord.

    Svara

  15. Posted by Anne on 4 april, 2015 at 15:29

    Hej Magusia
    Jag vet inte hur det kan ha kommit mögelsvamp i din kombucha, mycket konstigt att den överlever. När jag har ganska mycket kombucha men inte hinner tappa upp den på flaskor så blir pH värdet väldigt lågt och det luktar tom väldigt surt, likt vinäger. Kanske det kan vara en metod för dig att prova, för att försöka rensa bort mögelsvampen. Vad använder du för kärl? Kan möglet sitta i dess små skrymslen? Jag skulle välja ett annat kärl, gärna i glas och ställa den i ugnen 150 grader för att ta kål på allt, klar för användning efter avsmalning, ingen annan tvätt efteråt. När du tvättar ur kärlet är också en tänkbar källa till mögel, vad använder du för redskap? Borste, trasa? De tvättar du gissningsvis aldrig i kokhett vatten, mögel tål en 40 tvätt… Hoppas det går bra till sist! Ge inte upp 🙂 /Anne

    Svara

    • Hej Anne,
      tack för ditt svar. Jag har inte get upp och det verkar börja tar sig… Jag använder bara glas kärl, plast sill och har köpt en ny borste, som används bara till Kombucha. Jag misstänker att det kan ha med sockermängden att göra. Just nu provar jag med drygt 1/2 dl socker till 1 liter te. Glad Påsk!

      Svara

  16. Posted by sara on 20 maj, 2015 at 18:28

    Har flera svampar att sälja åredalen

    Svara

  17. Posted by Tina on 14 juni, 2015 at 10:24

    Hej Sara, har du fortf kombuchasvampar att sälja? Pris?
    Med vänlig hälsning, Tina

    Svara

  18. Posted by Jeanette on 24 juli, 2015 at 11:29

    Hej! Jag letar efter en kombuchasvamp, så om någon har att dela med sig av, och ev kan tänka sig att skicka om det behövs så skulle jag uppskatta det. Betalar givetvis gärna för den! Min mailadress är jea_nson@hotmail.com
    mvh Jeanette

    Svara

  19. Hej hej! Jag letar efter en kombuchasvamp, är det någon som har att dela med sig av,, helst ekologisk/krav och ev kan tänka sig att skicka om det behövs så skulle jag uppskatta det. Betalar givetvis gärna för frakt osv 🙂 mailadress är nina.u.jacobsen@gmail.com HA EN FIN DAG, Hälsningar Nina

    Svara

  20. […] brukar följa metoden som Hanna på Husmors Nyckelknippa beskriver här, den är tydlig och med många bra […]

    Svara

  21. Posted by Anettie Danielsson on 13 november, 2017 at 11:34

    Kan man utesluta socker eller anväda mindre eller byta ut det mot stevia?

    Svara

    • Posted by Pyret on 15 november, 2017 at 22:12

      Hej Anettie,

      Svampen omsätter/äter sockret vilket som biprodukt ger tex kolsyra. Jag brukade använda socker och honung tillsammans. Vet inte om det fungerar med Stevie. Testa! Och hör av dig om hur det gick! Lycka till!

      Svara

  22. Posted by Tina on 15 november, 2017 at 22:20

    Hej!
    Undrar hur man får tagpå en kombuscha?
    Nvh Tina

    Svara

  23. Posted by Guzelle on 1 november, 2018 at 20:54

    Hej! Varför blir min kombucha inte lika klar som din?

    Svara

  24. Posted by Jenny on 21 januari, 2019 at 11:51

    Hej!
    Jag har precis köpt en jun-scoby och startat. Tänker att den beter sig ungefär som kambucha, och undrar; ska den ligga på ytan? Min ligger på botten fortfarande efter 5 dagar… ser lite ”flufffig” ut… Ser att du skriver att den inte tål för varmt- jag la i min scoby innan vattnet var helt rumstempererat och tänker att den kanske nu är ”död”, att den är VÄLDIGT värmekänslig..? Vad tror du?
    Med vänlig hälsning Jenny

    Svara

Lämna en kommentar