Gör din egen filmjölk

För ett tag sen skrev jag om hur man gör sin egen yoghurt. Du kan läsa det inlägget HÄR. Det är lätt att göra egen yoghurt, men det är ännu lättare att göra egen filmjölk. Man gör ungefär likadant som när man gör yoghurt, men det skiljer sig åt på några punkter. Den korta enkla varianten är att blanda i en skvätt filmjölk i köpemjölk och låta den stå på köksbänken över natten. Klart! Enkelt, eller hur? Men för att ge lite mer kött på benen så beskriver jag mer detaljerat hur det går till.

SÅ HÄR GÖR DU FILMJÖLK

  1. KÖP YMP -Börja med att köpa ett paket filmjölk av någon naturell sort du gillar och som innehåller levande bakteriekultur. Den ska du använda som ymp för att få till rätt bakterier och därmed få rätt smak och konsistens på din filmjölk. Man använder bara lite ymp varje gång man gör en sats filmjölk, så paketet kommer att räcka länge. Frys därför in överskottet uppdelat i småförpackningar, då har du nya ympar om du skulle behöva. Du kan använda vilken pastöriserad mjölk du vill, men det blir bäst med en fetare variant (t.ex. standardmjölk).
  2. VÄRM MJÖLKEN -Först hettar du upp mjölken tills den nästan kokar. Man ska se småbubblor i kastrullen, men det får inte koka. Uppvärmningen tar död på alla oönskade bakterier så att de goda bakterierna ska kunna få övertaget. Om du använder pastöriserad köpemjölk och rena redskap så kan du hoppa över steg 2.
  3. BLANDA I YMP -Låt mjölken svalna till rumstemperatur. Blanda sen i lite ymp. Någon matsked ymp per liter mjölk brukar vara lagom.
  4. LÅT VILA -Låt blandningen stå i rumstemperatur över natten (eller tills den är klar).
  5. FÖRVARA KALLT -Förvara den i kylskåp när den är klar, för annars fortsätter den jäsa och blir alkoholhaltig. Om den färdiga filmjölken smakar eller luktar illa så ska du inte äta den, i så fall har det blivit fel och du får slänga satsen och börja och från början.
  6. SPARA SISTA SLATTEN -När du har ätit upp nästan hela filmjölken så sparar du bara en slatt som du använder som ymp på nästa sats (istället för att använda köpefilmjölk). Du kan fortsätta ympa med sista slatten hur länge som helst, du behöver alltså inte börja om på nytt med köpefilmjölk.
16 responses to this post.

  1. Posted by Suzan on 30 oktober, 2012 at 16:47

    Kul inlägg och fin bild som alltid. Jag har en fråga apropå alkoholhaltiga mjölkprodukter… Jag har inte provat att göra filmjölk ännu, men jag har precis ätit min kefir för första gången. jag slängde de första omgångarna som du föreslog, men nu har jag alltså ätit min ”skörd” för första gången. Det smakade fräscht och bra, men man skulle kunna säga att det var lite ”sting” i smaken som kändes lite konstig och jag funderar på om den kan ha jäst för mycket. Jag har låtit kefirkulturen stå i rumstemperatur ganska länge eftersom det tar så lång tid innan den tjocknar. Är det fel? Ska jag låta den stå i rumstemperatur bara tills den har kommit igång, och sen ställa in den i kylen? Kommer den att tjockna även i kylskåpskylan?

    Svara

    • Tack! 🙂 Vad kul att kefiren funkar bra! Kefiren ska ha lite ”sting” eftersom den är en jäst (och syrad) produkt. Men du kan prova att ställa den i olika temperaturer, det ger olika balans på syra/alkohol eftersom kefirsvampen och mjölksyrebakterierna trivs vid olika temperaturer. En variant som brukar bli bra är att låta den stå i rumstemperatur några timmar först och sedan låta den stå i kylen ytterligare några timmar. Det går snabbare att tillverka kefiren i rumstemperatur, men det går lika bra att göra den i kylen, den blir tjock där med. Jag tycker att den blir lite mildare i kylen. Du kan också prova mer/mindre mjölk eller kortare/längre tid. Kefir fungerar lite som en surdeg; man får prova sig fram till vad som fungerar i ens eget hem. Lycka till!

      Svara

      • Posted by Krisztina on 14 april, 2013 at 21:01

        Jag åt en kefir senast som had både kefirkultur och smörkultur i fast jag vet inte hur man får till smörkulturen…

      • Spännande! Det har jag aldrig hört talas om. Kan det vara samma bakterier som man använder när man syrar grädden för att göra smör? Skriv gärna här igen om du får veta mer om det.

    • Posted by Krisztina on 14 april, 2013 at 20:52

      Tack! Jag har aldrig gjort egen filmjölk, smakar den bättre än färdig fil, dvs är det värt ”besväret”?

      Jag har en fråga om kefirsvamp också eftersom jag äter ganska mycket kefir när jag är utomlands och skulle gärna vilja äta här också, men jag har inte hittat någon. Där skickar folk kefirsvampen till varandra, man behöver bara betala portot, finns det någon liknande sajt här i Sverige?

      Svara

      • Hej! Jag tror det blir ungefär samma smak som på köpt filmjölk. Men det beror nog på vilken mjölk du använder som grund. Opastöriserad mjölk från egna kor ger nog en helt annan smak än pastöriserad och homogeniserad mjölk från affären. Sen kan du ju prova att ha i en skvätt grädde, jag skulle gissa på att det blir godare då.

        Jag vet inte om någon sådan sajt här, men folk som har kefir brukar skicka mot porto. Du kan prova att bli medlem (gratis) på http://www.alternativ.nu och annonsera i forumet. Där har jag sett att folk har skickar kefir till varandra. Tyvärr har jag ingen kefirsvamp kvar, så jag kan inte heller skicka någon till dig. Lycka till!

  2. Eller så köper man opastöriserad mjölk direkt från bonden. Ställer det på köksbänken i 2 dagar. Skakar i 10 minuter, häller över det i en bunke genom en sil. Vips har du både smör och filmjölk. Dessutom med alla bra bakterier kvar. Helt oförstört!

    Svara

  3. Posted by Lotta Lilleberg on 1 februari, 2014 at 02:32

    Hur gör man egen filmjölk om man inte har ymp att tillgå … Är jag helt ute o seglar om jag har för mig att man kan använda en liten skvätt ättika istället? Läste detta i en väldigt gammal kokbok en gång och jag har för mig att min mormor sa att om ympen är slut, så kan man starta en ny ymp med ättika …?

    Svara

    • Jag vet inte riktigt hur man startar en ny ymp från köpemjölk. Förr kunde man nog låta (den opastöriserade) mjölken stå och surna så att de naturliga mjölksyrebakterierna växte till. Och långfil har jag för mig att man startade med en växt som hade bakterierna på bladen. Ättikan innehåller väl inga bakterier, så den går nog inte att starta med, men jag skulle gissa på att den sänker pH så att de farliga bakterierna får svårt att växa och det finns en chans för mjölksyrebakterierna att ta över. Men det är bara en vild gissning från min sida.

      Svara

  4. […] hittade ett recept på bloggen Husmors nyckelknippa, men det lyckades inte riktigt första gången. Det blev tjock, men också liksom lite klumpigt […]

    Svara

  5. Posted by Ingrid Andersson on 24 mars, 2015 at 15:27

    Hej. Jag undrar om man kan göra youghurt på havremjölk, och därefter få havre youghurt? Tack för hjälpen. Kram Ingrid.

    Svara

  6. Posted by Gabriella on 29 juni, 2015 at 17:54

    Jag har get kefir (men inte kefir Korn) kan jag anvanda sista biten som ymp och gora filmjolk av detta.

    Svara

  7. Posted by db on 10 oktober, 2015 at 08:39

    Hej

    Den här nya ”långsyrade” filmjölken Arla lanserat, hur skiljer sig den från vanlig filmjölk/hur gör man den själv?

    I receptet ovan står det ju ”låt stå över natten i rumstemperatur”. Jag förmodar att det betyder 8-10 timmar. Den instruktionen innebär ju att man har två faktorer att spela med, tid och temperatur – vad händer om man låter blandningen stå längre än en natt och/eller justerar temperaturen?

    Svara

  8. En fråga angående egen filmjölk. Vi bor utomlands och använder (tyvärr) mest mjölkpulver som blandas med vatten (alltså inte riktig mjölk). Tror du detta går att använda f filmjölk?
    Vi ska till Sverige snart och funderar på att löpa m ett paket fil, så vi kan göra egen.

    Svara

    • Hej igen!
      Nu har jag precis testat att göra fil på pulvermjölk och lite svensk ymp. Blev ingenting. Tunn som mjölk och smakar bara pulvermjölk. Är det pulvermjölken som är fel, tror ni? Eller kan vi ha för kallt i huset? ska jag låta den stå längre? Vore jätte tacksam f svar! 🙂

      Svara

  9. Posted by Magnus on 15 maj, 2016 at 17:22

    Tror det är mjölken. Vi bor utomlands och gör egen fil, funkar utmärkt. Men jag använder så vanlig mjölk jag kan, inte UHT. Och så ekologisk som möjligt.

    Svara

Kommentera

