I novemberkaktusens tid

Idag stötte jag på en gammal vän nere i snabbköpet: en lysande glad novemberkaktus. Jag blev lite förvånad eftersom just den blomman verkar ha varit en bortglömd krukväxt de senaste åren. Förutom hos pensionärer, varje tant av rang har en bedårande vacker och magnifikt stor novemberkaktus! För många år sedan fick jag ärva min farmors gamla novemberkaktusar, men eftersom mina gröna fingrar då ännu inte hade växt ut, så levde blommorna en tynande tillvaro på mitt studentrum innan de slutligen torkade ihop helt och försvann ner i sopkorgens mörker. Men jag minns ändå de där växterna som en trevlig bekantskap som varje år lyste upp novembermörkret med sina färgklickar. Så när jag tidigare idag såg den där lysande lilla glädjespridaren stå där på hyllan i affären så slog jag till och köpte med den hem. Har jag tur så kommer den att blomma varje november och påminna mig om farmors tåliga novemberkaktusar.

NOVEMBER- ELLER JULKAKTUS?

Många tror att julkaktus och novemberkaktus är samma sak, men det är två olika arter. Man skiljer dem åt genom att de blommar vid olika tidpunkter och genom att Novemberkaktusen har tornar eller tänder i bladkanterna (vilket julkaktusen saknar). Nuförtiden går det nästan inte att få tag i den gamla hederliga julkaktusen, så var rädd om din blomma om du har ärvt en sådan från tidigare generationer. Men däremot finns det gott om novemberkaktusar i alla möjliga färger.

FÖRST SKA DEN VILA IFRED…

Novemberkaktusen är en mycket tålig växt som klarar av att bli bortglömd under längre perioder. När den går i vila på sommaren ställer man den helst utomhus på en ljus plats utan direkt solljus. Den gillar nämligen inte direkt sol. Där får den stå ända till sent på hösten. Den måste inte stå utomhus på sommaren, men den behöver en sval och ljus viloperiod för att kunna sätta knoppar. Under vilan ska den vattnas mycket sparsamt, i stort sett inte alls.

…SEN VÄXER DEN TILL SIG…

När utetemperaturen sjunker neråt 10 grader så är det dags att ta in den. Då brukar de gröna delarna av växten svälla upp och bli glansiga, det är ett tecken på att den har gått in i tillväxtperioden. När den växer ska man vattna ordentligt och låta jorden torka upp mellan vattningarna (men den får inte bli helt torr). Den gillar vatten med låg kalkhalt och blir glad om den får en skvätt gödning under växtperioden (inte annars).

…SIST KOMMER DEN ÖVERDÅDIGA BLOMNINGEN

När knopparna kommer så ska man inte flytta på växten (inte ens vända på den) för då finns det en risk att den tappar knopparna. Temperaturen får då inte heller understiga 15 grader för då missfärgas blommorna. Under blomningen vill den ha mer sparsamt med vatten. Efter novemberblomningen (som brukar vara i flera månader) ställer man den än en gång torrt, svalt och ljust, så att den går in i vila. Då kommer den att blomma om framåt påsk, och kallas för påskkaktus. Kärt barn har många namn.

LÄTT ATT FÖRÖKA

Det är lätt att sticklingsföröka novemberkaktusen. Vrid av ett skott och låt det torka en vecka. Plantera det sedan i fuktad kaktusjord (eller sand). Skottet rotar sig lätt och du får en ny planta. Och det vill du ju gärna ha, för visst behöver man lite lysande glada blommor såhär års när allt är grått och trist utomhus? Glada blommor gör i alla fall husmor lite gladare och jag hoppas att det gäller dig också!

One response to this post.

  1. Hej !
    Jag har en sån här kaktus hemma. Men just nu är den lite torr på bladen och bladen är väldigt tunna. Kaktusen står på tvbordet där tvn står & framför tvn.
    Vattnade den precis för att se om det hjälper.
    Om inte – vad gör jag ???
    Hjälp ! Vill verkligen inte att den ska dö.
    Är en stickling jag planterat. Eller ja , flera sticklingar 🙂

    Tacksam för svar på min blogg eller i min mail !! 🙂

    Svara

Kommentera

