Tid över till nåt roligare (del 1 av 2)

Visste du att det finns en del enkla knep som gör att en stressad nutidshusmor får lite extra tid över? Nu menar jag inte den där stora tidsmängden man kan frigöra genom att gå ner i arbetstid, byta fritidsaktiviteter eller liknande. Nej, jag menar den där lilla tidsmängden som varje dag går åt p.g.a. dålig planering av vardagen. Den som bara förbrukar några minuter varje dag. Det blir i slutändan många timmar på ett helt liv.

MINSKA MUDA OCH FÅ TID ÖVER

Allt handlar egentligen om att man ska förebygga tidsåtgång genom att minska mängden ”Muda”. ”-Vad är Muda?” tänker du då. Jo, det är ett japanskt begrepp som betyder ungefär ”onödigt arbete”. T.ex. när man gör fel saker, när man måste leta efter saker, när man måste göra om arbetet eller dubbelarbete. I begreppet innefattas också allt som ger onödigt arbete, som t.ex. röriga skåp (som gör att man lägger lång tid på att hitta saker), felplacerade saker (som orsakar extra spring eller olyckor) eller smutsiga verktyg (som kan ge fläckar som måste tas bort).

HUR GÖR MAN DÅ?

För att undvika Muda i ett hem så kan man gå efter 6S:

  1. Stoppa
  2. Sortera
  3. Systematisera
  4. Sköta om
  5. Städa
  6. Standardisera

1. STOPPA: Ett enkelt sätt att minska mycket jobb i framtiden är att lägga lite tid på att direkt stoppa muda från att komma in i hemmet. T.ex. så innebär reklam, spam, onödiga förpackningar och onödiga inköp m.m. att du under en längre tid blir tvungen att regelbundet hantera, sköta om eller rensa ovälkomna saker som du egentligen klarar dig bättre utan. Genom att lägga några minuter på att stoppa alla onödiga prenumerationer (t.ex. tidningar eller nyhetsmail) så slipper du allt framtida jobb med att hantera dessa. Tidningarna måste ju förvaras och bäras till pappersåtervinningen, nyhetsmailen ska sorteras ut, onödiga förpackningar ska hanteras, onödiga inköp ska förvaras, städas och slutligen (i värsta fall) forslas med släp till återvinningscentralen. Man kan helt enkelt bespara sig själv mycket framtida arbete bara genom att tänka på vad man släpper in i sitt liv och hem. Köp saker som kräver mindre underhåll (t.ex. självavfrostande frys, lättskötta kläder, lättstädade golv, torktåliga växter) och undvik allt som kräver regelbunden skötsel eller specialbehandling (t.ex. bänkskiva som måste oljas regelbundet, porslin som bara tål handdiskning, kläder som måste handtvättas eller kemtvättas, husdjur som måste borstas varje dag).

2. SORTERA: Alla saker man har liggande måste skötas och städas, det tar tid. Dessutom brukar saker laddas med känslor. Saker som vi älskar eller som påminner oss om bra saker ger energi, men saker vi inte gillar, som ger oss dåligt samvete eller förknippas med något negativt tär istället på husfriden. Rensa därför ur allt du inte behöver. Gör tre högar; sparas, säljes/skänkes och kastas. För varje pryl du sorterar kan du fråga dig två frågor ”Är den här nödvändig?” och ”Älskar jag den här?”. Om du svarar ”Ja” på båda frågorna så sparar du prylen. Om du bara svarar ”Ja” på en fråga så bör du tänka dig för en gång till innan du sparar den. Om det blir ”Nej” på båda så säljs, skänks eller slängs den. Försök att bara hålla i varje pryl en enda gång och bestäm dig direkt. Efter en sådan här utrensning har du bara kvar prylar som ger dig positiv energi. Allt som finns kvar är antingen älskat eller nödvändigt. Skräp och dåliga minnen har rensats bort. Kvar finns plats för nya drömmar.

—————————————————————-——————————————————————–——–

Nu börjar det bli ett väldigt långt inlägg, så det är dags att ta paus. Eftersom du redan sitter vid datorn, så är det väl lika bra att du börjar direkt med att skaffa dig mer tid. Ställ in spamfiltret på din e-mail och se till att avboka några nyhetsbrev, friheten är bara några klick bort.

—————————————————————-——————————————————————–——–

Info om de sista 4:a S:en kommer i nästa inlägg, det hittar du här: TID ÖVER (DEL 2)

Annonser

3 responses to this post.

  1. Posted by Suzan on 19 september, 2012 at 10:49

    Kul med en praktisk, hushållsnära tillämpning av Lean. =)

    Svara

    • 🙂 Vad roligt att du såg det! Ett hem är ju egentligen uppbyggt på samma sätt som ett företag, och därmed går många idéer från företagsvärlden att föra över till hemmet.

      Har en känsla av att många husmödrar förr i tiden skulle ha blivit suveräna VD:ar. 😉

      Svara

  2. […] Tips! Husmor skrev redan för ett år sedan om hur man kunde strukturera upp hemmet för att få bättre ordning. Det inlägget byggde också på Lean och i det gav jag massor av tips på hur man kan göra. Du hittar det HÄR. […]

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: