Väck, väck, din fula fläck…

Fläckar på kläder var tidigare ett problem för mig. Husmor är nämligen, milt sagt, lite klumpig. Men sen lärde jag mig en del om fläckborttagningens kemi och efter det så brukar det mesta ordna sig utan att jag behöver ta till några läskiga kemikalier.

På bilden ser ni mina allra bästa tvålar. De luktar inget vidare, men de har räddat många klädesplagg här hemma. Den till vänster är en galltvål som innehåller oxgalla. Den brukar vara suverän på att ta bort det mesta i fläckväg, även gamla fläckar. Bara blöt plagget, gno in tvålen i fläcken, låt verka en bra stund och kör plagget som vanligt i tvätten. Borta! Men tvålen till höger är ändå min favorit. Det är en vegetabilisk olivoljetvål från Imse Vimse och den tar banne mig bort helt omöjliga fläckar! Till och med fläckar av gult amningsbajs, vilket är något av det mest missfärgande jag har stött på. Tar man fläcken direkt så verkar olivoljetvålen klara av det mesta. Jag brukar blöta plagget, gno in fläcken med tvål, massera lite och skölja. Gör om några gånger vid svårare fläckar. Snäll mot huden är tvålen också, den kan användas som vanlig tvål på folk med känslig hy. Blir väl så när den bara innehåller vettiga och naturliga råvaror (varav hela 72% är olivolja).

MINA HEMLIGA KNEP FÖR ATT FÅ BORT FLÄCKAR

Förutom tvålarna ovan så brukar jag använda citronsyra till mycket. Det är bra på att ta bort t.ex. fläckar från rost, frukt och bär. En gång hällde jag en hel tallrik mosade blåbär med mjölk på det vita sängöverkastet. Men det var bara att skölja av tyget, hälla på rejält med citronsyra, låta det verka i några minuter och sedan skölja med så varm vatten som möjligt. Jag upprepade det några varv och en kvart senare var fläcken spårlöst försvunnen! Gissa om  jag var glad. Men citronsyran hjälper inte mot allt. Fettfläckar brukar sitta kvar efter en tvätt, så dem brukar jag gno in med någon droppe vanligt Yes diskmedel innan jag slänger in plagget i tvättmaskinen. Brukar alltid fungera. En del fläckar kan behöva behandlas med flera av metoderna för att försvinna helt, speciellt om fläcken har suttit länge. Men än så länge har jag bara misslyckats helt med gamla mögelfläckar. Nån som har något bra husmorstips för hur man får bort mögel från tyg? Skriv gärna en kommentar i så fall.

—————————————————————————————————————————————————————————————-

OBS! Tänk på att det alltid finns en liten risk att plagget blir skadat (t.ex. bleks lite) av metoderna ovan så du kan testa på ett undanskymt ställe först om det är ett ömtåligt plagg. Själv har jag aldrig råkat ut för att något plagg har blekts, men risken finns ju.

Kommentera

